همه آن چه باید در مورد رابط کاربری بدانید!

همه آن چه باید در مورد رابط کاربری بدانید!

خلاصه

رابط کاربری، “UI” وسیله ای است که در آن فرد برنامه های نرم افزاری یا دستگاه سخت افزاری را کنترل می کند. یک رابط کاربری خوب یک تجربه “کاربرپسند” را فراهم می کند و به کاربر امکان می دهد به روشی طبیعی و شهودی با نرم افزار یا سخت افزار ارتباط برقرار کند. در این مقاله عناصر کلیدی و بهترین روش ها برای طراحی رابط کاربری معرفی شده است.

رابط کاربری چیست؟

رابط کاربری، “UI” یا به سادگی “رابط” نیز نامیده می شود، وسیله ای است که در آن فرد برنامه های نرم افزاری یا دستگاه سخت افزاری را کنترل می کند. یک رابط کاربری خوب یک تجربه “کاربرپسند” را فراهم می کند و به کاربر امکان می دهد به روشی طبیعی و شهودی با نرم افزار یا سخت افزار ارتباط برقرار کند.

همه آن چه باید در مورد رابط کاربری بدانید!

 

 

تقریبا همه برنامه های نرم افزاری دارای رابط کاربری گرافیکی یا رابط کاربری گرافیکی هستند. این بدان معنی است که این برنامه شامل کنترل های گرافیکی است که کاربر می تواند با استفاده از ماوس یا صفحه کلید آن ها را انتخاب کند. رابط کاربری گرافیکی معمولی یک برنامه نرم افزاری شامل نوار منو، نوار ابزار، ویندوز، دکمه ها و سایر کنترل ها است. سیستم عامل های مکینتاش و ویندوز دارای رابط کاربری متفاوتی هستند، اما در بسیاری از عناصر مشابه مانند دسک تاپ، ویندوز، آیکون ها و غیره مشترک هستند. این عناصر مشترک این امکان را برای افراد فراهم می کند تا بدون نیاز به یادگیری کامل سیستم عامل، از هر دو سیستم عامل استفاده کنند.

 

طراحی رابط کاربری چیست؟

طراحی رابط کاربری (UI) فرآیندی است که طراحان برای ایجاد رابط در نرم افزار یا دستگاه های کامپیوتری با تمرکز بر ظاهر یا سبک استفاده می کنند. هدف طراحان ایجاد رابط هایی است که استفاده از آن ها برای کاربران آسان و لذت بخش است. طراحی UI به رابط های گرافیکی کاربر و سایر اشکال اشاره دارد، به عنوان مثال، رابط های کنترل شده صدا.

همه آن چه باید در مورد رابط کاربری بدانید!

 

انتخاب عناصر رابط کاربری

کاربران با عناصر رابطی که به طریقی خاص عمل می کنند آشنا هستند، بنابراین سعی کنید در انتخاب ها و چیدمان آن ها ثابت و قابل پیش بینی باشید. انجام این کار به تکمیل وظیفه، کارایی و رضایت شما کمک می کند.

عناصر رابط شامل موارد زیر است:

  • کنترل های ورودی: دکمه ها ، قسمت های متن، کادرهای تایید، دکمه های رادیویی، لیست های کشویی، جعبه های لیست، ضامن ها، قسمت تاریخ
  • اجزای ناوبری: breadcrumb، اسلایدر، قسمت جستجو، صفحه بندی، کشویی، برچسب ها، آیکون ها
  • مولفه های اطلاعاتی: راهنمای ابزار، آیکون ها، نوار پیشرفت، اعلان ها، جعبه های پیام، پنجره های مدرن
  • Containerها: آکاردئون

زمان هایی وجود دارد که ممکن است چندین عنصر برای نمایش محتوا مناسب باشد. وقتی این اتفاق می افتد، مهم است که معاملات را بررسی کنید. به عنوان مثال، گاهی اوقات عناصری مانند لیست کشویی می توانند به صرفه جویی در فضا کمک کنند.

بهترین روش ها برای طراحی یک رابط

همه چیز از شناخت کاربران شما ناشی می شود، از جمله درک اهداف، مهارت ها، ترجیحات و گرایش های آن ها. هنگامی که از کاربر خود مطلع شدید، هنگام طراحی رابط کاربری خود به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • رابط کاربری ساده باشد

بهترین رابط ها تقریبا برای کاربر قابل مشاهده نیستند. آن ها از عناصر غیرضروری اجتناب می کنند و با زبانی که روی برچسب ها و پیام رسانی استفاده می کنند واضح هستند.

  • سازگاری ایجاد کنید و از عناصر مشترک UI استفاده کنید

با استفاده از عناصر مشترک در رابط کاربری، کاربران احساس راحتی بیشتری می کنند و می توانند کارها را با سرعت بیشتری انجام دهند. همچنین ایجاد الگوهایی در زبان، طرح و طراحی در سراسر سایت برای کمک به تسهیل کارایی بسیار مهم است. هنگامی که کاربر نحوه انجام کاری را یاد گرفت، باید بتواند این مهارت را به سایر قسمت های سایت منتقل کند.

  • در چیدمان صفحه هدفمند باشید

روابط فضایی بین موارد موجود در صفحه را در نظر بگیرید و صفحه را بر اساس اهمیت ساختار دهید. قرار دادن دقیق موارد می تواند به جلب توجه به مهمترین اطلاعات کمک کرده و به اسکن و خوانایی آن کمک کند.

  • به طور استراتژیک از رنگ و بافت استفاده کنید

با استفاده از رنگ ، نور ، کنتراست و بافت می توانید توجه را به سمت موارد دیگر هدایت کرده یا به سمت دیگر هدایت کنید.

  • برای ایجاد سلسله مراتب و وضوح از تایپوگرافی استفاده کنید

نحوه استفاده از متن را با دقت در نظر بگیرید. اندازه ها، قلم ها و چیدمان متن برای کمک به افزایش قابلیت اسکن و خوانایی آن ها بسیار موثر است.

  • اطمینان حاصل کنید که سیستم آنچه اتفاق می افتد را بیان می کند

همیشه کاربران خود را از مکان، اقدامات، تغییر وضعیت یا خطاها مطلع کنید. استفاده از عناصر مختلف UI برای برقراری ارتباط با وضعیت و در صورت لزوم، مراحل بعدی می تواند ناامیدی کاربر را کاهش دهد.

  • به پیش فرض ها فکر کنید

با پیش بینی اهدافی که افراد برای سایت شما به ارمغان می آورند، می توانید پیش فرض هایی را ایجاد کنید که کار کاربر را راحت تر کنید. این مورد می تواند در تکمیل رشته ها و یا انتخاب گزینه ها مفید باشد.